غذاهای خوشمزه بندر بوشهر

الناز حقیقی 1402/04/30

استان بوشهر یکی از استانهای گردشگر پذیر در کشور محسوب میشود که دارای جاذبه های فراوان از سواحل زیبا روستاهای گردشگری و بازارهای تجاری است. در کنار این جاذبه ها، غذاهای محلی و سنتی این استان نیز از مهمترین جاذبه های آن است و میتوان گفت همه غذاهایی که در این استان تهیه و پخت میشوند در طبع محلی اهالی خونگرم و مهمان و از این استان ریشه دارد. گردشگران و مسافران با سفر به این استان طعم این غذاها و خوراکیهای لذیذ را چشیده و تجربه ی شیرینی از سفر خود به یادگار میگذارند.

دم پخت ماهی

یکی از غذاهایی که در بسیاری از نقاط استان بوشهر به وفور پخت می‌شود دمپخت ماهی یا در اصطلاح محلی لخ لاخ نام دارد که بیشتر با ماهی‌های خلیج فارس مثل هامور، سنگسر، سبیتی و سرخو تهیه می‌کنند. در پخت آن هم از پیاز، سیر، برنج، سبزیجات و لوبیا استفاده می‌کنند. دمپخت ماهی از نوع بوشهری بسیار مقوی است و می‌تواند یک وعده غذای کامل برای نهار باشد. اگر روزی به بوشهر سفر کردید حتما طعم آن را بچشید.

قلیه میگو 

یکی دیگر از غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه در استان بوشهر قلیه میگو است که البته در استانهای جنوبی دیگر مانند خوزستان و هرمزگان نیز طبخ می‌شود ولی طرز تهیه آن در هرکدام از این استانها با دیگری کمی تفاوت دارد. به طور کل در قلیه میگو از سبزیجات، سیر، تمبرهندی و ادویه ماهی استفاده می‌شود. صرف آن در کنار برنج یک وعده غذایی کامل است و حسابی طرفدار دارد.

قلیه ماهی

قلیه ماهی مشهورترین و پرطرفدارترین غذاهای بوشهری است که بهترین نوع ماهی برای پخت این غذا، سنگسر، هامور شیر و سرخو است. در طبخ قلیه ماهی از سبزیجات، فیله ماهی، ادویه، آرد و فلفل قرمز استفاده می‌شود. همچنین آن را همراه بر برنج سرو می‌کنند که برای مهمانی‌ها گزینه بسیار مناسبی است.


333_nb9d.jpg


لگیمات

یکی از مشهور ترین و پرطرفدار ترین شیرینی های سنتی استان بوشهر است که در جنوب این استان قرار دارد این شیرینی از نظر ظاهری شباهت زیادی به شیرینی بامیه دارد به وفور تهیه میشود و علاقه مندان زیادی دارد

رنگینک

یکی از خوشمزه ترین دسرها و شیرینی های جنوبی که با خرما تهیه و با توجه به سلیقه افراد انواع مختلفی دارد رنگینک در ماه مبارک رمضان طرفداران بسیاری دارد

مجبوس

مجبوس یا مکبوس از غذاهای بوشهری است که ریشه عربی دارد و از مخلوط پلو با ادویه های مختلف به همراه مرغ درست میشود و این غذا محبوبیت بسیار زیادی در جنوب استان بوشهر دارد.

سفر به جنوب را از دست ندهید

اگر دوست دارید تا جنوب ایران را ببینید تورهای داخلی تورجور را از دست ندهید. همکاران ما در بخش تورهای داخلی در کنار شما هستند تا راهنماییتان کنند. برای آگاهی از شرایط ثبت نام با کارشناسان ما تماس بگیرید.