قدیمی‌ترین فرش جهان کجاست؟

الناز حقیقی 1403/01/20

آیا تا به حال نام قدیمی‌‌ترین فرش جهان یعنی پازیریک به گوشتان خورده است؟ فرشی زیبا و خوش و رنگ که به دلیل داشتن نمادهای ایرانی متعلق به فرهنگ ایران شناخته شده است. این فرش محبوب در نوع خود یکی از هنری‌ترین آثار تاریخی کشف شده در دنیاست که در روسیه کشف شد. حالا این اثر نفیس در این کشور نگهداری می‌شود و گردشگران زیادی برای دیدنش راهی روسیه می‌شوند.


فرش پازیریک



تاریخچه فرش پازیریک


فرش پازیریک کلکسیونی از ده‌ها طرح هندسی، اشکال حیوانات، موجودات افسانه‌ای و طبیعت است که باعث شده در دنیا همانند نداشته باشد. در مورد اصالت این فرش شک و تردیدهای زیادی وجود دارد؛ اما اکثر باستان‌شناسان آن را متعلق به ایران باستان می‌دانند. خوب است بدانید که فرش پازیریک برای اولین بار در سال 1328 توسط سرگی رودنکو به دنیا معرفی شد. او این فرش را درون یک قبر تاریخی یخ زده پیدا کرد و تحقیقات ثابت کرد که این قبر متعلق به یکی از پادشاهان قوم سکایی (کوچ‌نشینان ایرانی‌تبار) بوده است. این فرش به پازیریک مشهور شد زیرا در منطقه‌ای به همین نام پیدا شد. بررسی‌های انجام شده نیز ثابت کرد که قدمت فرش به 400 سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد.


فرش پازیریک کجاست


ویژگی‌های فرش پازیریک


در دل نقوش فرش پازیریک می‌توان اشکال گوزن زرد شاخ پهن، حیوانات بومی و افسانه‌ای ایران و رنگ‌های عصر هخامنشیان را دید. همچنین این فرش با ترکیبی از رنگ‌های قرمز، زرد، نارنجی و غیره ساخته شده وچشم را نوازش می‌دهد. گرچه بخش‌هایی از فرش پازیریک آسیب دیده است؛ اما همچنان می‌توان به تماشای بخش‌های سالم مانده آن نشست. این فرش در 2 مترطول و 2 متر عرض دوخته شده و شکل و شمایل کلی خود را حفظ کرده است.


فرش پازیریک کجا نگهداری می‌شود؟


اکنون شاید از خود بپرسید که قدیمی‌ترین فرش جهان در کجا نگهداری می‌شود؟ باید بگوییم که این اثر نفیس در موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ نگهداری می‌شود و گردشگران تور روسیه می‌توانند از آن دیدن کنند. این موزه یکی از قدیمی‌ترین دیدنی‌های روسیه است که حالا محل نگهداری قدیمی‌ترین فرش جهان شناخته می‌شود.


فرش پازیریک چیست


دیگر فرش‌های مشهور ایران


بد نیست بدانید که پازیریک تنها فرش مشهور ایران نیست. بلکه دیگر قالی‌های این سرزمین نیز شهرت جهانی دارند. از مشهورترین آن‌ها می‌توان به قالی اردبیل اشاره کرد. این فرش در ابعاد 11 متر طول و 5 متر عرض از مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی پیدا شده است. امروزه در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن نگهداری می‌شود. قالی چلسی نیز یکی دیگر از فرش‌های معروف قدیمی است که توسط دلالی گمنام در چلسی آن را به موزه ویکتوریا و آلبرت اهدا کرد. قالی شکارگاه نیز از دیگر فرش‌های معروف ایرانی است که 6 متر طول و 3 متر عرض دارد. این فرش در دوره حکومت شاه طهماسب ساخته شد و امروزه در موزه هنر صنعت اتریش نگهداری می‌شود.


سفر به روسیه و دیدن فرش ایرانی


اگر دوست دارید تا راهی روسیه شوید تورجور بهترین پیشنهادات را عرضه می‌کند. همکاران ما در تمام ساعات کاری در کنار شما هستند تا راهنمایتان کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.