نوروز در کشورهای مختلف

1401/11/08

نوروز در کشورهای دیگر هم دیدنی است. حفظ لباس‌های سنتی و اجرای آیین‌های گوناگون کاری کرده که نوروز در کل دنیا دیده شود. در ادامه به شما می‌گوییم که کشورهای دیگر این رسم باستانی را چگونه جشن می‌گیرند.

عید نوروز در افغانستان

افغانستان همسایه همزبان کشور ایران، عید نوروز را همزمان با ایران جشن می‌گیرد و حتی آداب و رسوم متعلق به آن از سفره هفت سین گرفته تا سمنو پختن و غذای مخصوص شب عید بسیار شبیه به آداب و سنن نوروز ایرانیان است.


افغانستان_8qqu.jpg


عید نوروز در جمهوری آذربایجان

جمهوری آذربایجان مثل سایر کشور‌های همسایه، در گذشته جزئی از ایران به شمار می‌رفت و به خاطر همین شباهت بسیاری می‌توان بین فرهنگ مردم جمهوری آذربایجان و ایران مشاهده کرد که برگزاری عید نوروز یکی از همین فرهنگ هاست.


آذر_بایجان_6osr.jpg


جشن نوروز در آلبانی، کوزوو و ترکیه

در آلبانی و کوزوو روز نوروز سلطان جشنی ملی است که با صوفیه بکتاشی پیوند خورده است. نوروز در آلبانی برای همه عزیز و محترم است و با عقاید مذهبی مردم همراه است. نوروز برای صوفی‌های آلبانی و کوزوو، زمان دید و بازدید است و غذاهای مانند گوسفند طبخ برای پذیرایی میهمانان تدارک دیده می‌شود. و به مراسم‌هایی مانند مناجات و دعاهای مرتبط با این روز‌ها پرداخته می‌شود. مردم ترکیه در این ایام شیرینی‌های خانگی و غذا‌های محلی فراوانی پخته می‌شود و تمیز کردن خانه و تهیه لباس نو از دیگر سنت‌های مردم ترکیه به مناسبت فرا رسیدن نوروز است.


ترکیه_mdgb.jpg


عید نوروز در پاکستان

مردم کشور پاکستان نوروز را «عالم افروز» یعنی روز تازه رسیده می‌خوانند و معتقدند که با رسیدن نوروز دنیا درخشان و روشن‌تر می‌شود. از آداب و رسوم بسیار جالبی که مردم پاکستان در عید نوروز بیشتر به آن اهمیت می‌دهند آن است که از گفتار نامناسب پرهیز می‌کنند و شاعران پاکستانی اقدام به سرودن اشعار نوروزی به زبان‌های دری، اردو و عربی می‌کنند.


پاکستان_cb0s.jpg


عید نوروز در هندوستان

هندوستان از آن دسته کشور‌هایی است که عید نوروز را بسیار مهم تلقی کرده و با فرا رسیدن نوروز آن را جشن می گيرد. شباهت زیادی بین دو کشور ایران و هندوستان از لحاظ آداب و رسوم و سنن اجتماعی وجود دارد، طبق مطالعات باستان شناسی ثابت شده است که هندی‌ها و ایرانی‌ها دو شاخه از اقوام نخستین آریایی ها بودند.


هند_sux7.jpg


عید نوروز در تانزانیا

تانزانیا از جمله کشور‌هایی است که برگزاری عید نوروز در آن اهمیت بالایی دارد چرا که در گذشته گروهی از مردم شیراز اقدام به مهاجرت به منطقه زنگبار در سواحل شرقی قاره آفریقا در تانزانیا کردند به رسم آیین دیرینه خود،​همه ساله اقدام به برگزاری عید نوروز می‌کنند.

عید نوروز در سین کیانگ چین

شباهت زیادی بین آداب و رسوم ایرانیان و آداب و رسوم مردم سین‌کیانگ در نوروز وجود دارد. در حقیقت آن‌ها نیز با برگزاری آیین‌های قدیمی که شبیه به فرهنگ و آداب و رسوم ایرانیان است رسیدن فصل بهار را با انجام خانه تکانی، چیدن سفره هفت سین، تهیه لباس نو و دید و بازدید جشن می‌گیرند.

عید نوروز در ارمنستان

عید نوروز برای ارمنی‌ها نیز اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و مردم این کشور با برگزاری آداب و رسومی که از گذشتگان خود به یادگار مانده عید نوروز را به خوبی هرچه تمام تر برگزار می‌کنند


ارمنستان_huj4.jpg


نوروز در کشورهای آسیای مرکزی

در کشورهای تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان و ترکمنستان ، نوروز یک تعطیلات بزرگ عمومی محسوب می‌شود. سنت‌های نوروزی در سرتاسر این منطقه، ویژگی‌های مشابهی دارد و شامل گردهمایی‌های خانوادگی، جشنواره‌های خیابانی رنگارنگ و ورزش‌های عشایری می‌شود، اما این سنت‌ها می‌تواند از کشوری به کشور دیگر و گاهی حتی از شهری به شهر دیگر اندکی متفاوت باشد.


ازبکستان_i887.jpg



مردم دیگر کشورها نیز نوروز را به‌صورت غیررسمی جشن می‌گیرند. هند، ترکیه، مصر، فرانسه، ناحیه تاتار روسیه، آمریکا، انگلستان، کانادا، هلند، آلمان، لبنان، سوریه، چین، امارات و سوئد از این قبیل کشورها هستند.

 

جدول1_dn8o.png

رزرو تورهای نوروزی از دزفول

برای دیدن نوروز در کشورهای دیگر بهتر است با تورهای نوروزی همراه شوید. تورجور با سال‌ها سابقه در کنار شماست تا خاطرات خوبی را برایتان رقم بزند. برای آگاهی از تورها با ما تماس بگیرید.